Wat is er veranderd door corona?

Om drukte te voorkomen, worden tickets alleen nog maar online verkocht. Het nijntje museum werkte altijd al met tijdsblokken met een binnenkomstperiode. Nu zijn dat starttijden. Per starttijd mogen veel minder bezoekers naar binnen dan vroeger. Uiteraard volgt het nijntje museum de hygiëne- en schoonmaakmaatregelen zoals gesteld in het museumprotocol van de Museumvereniging. Ook bezoekers moeten zich aan de nieuwe huisregels houden Zo blijft het museumbezoek veilig voor iedereen.

 



Wat zijn de openingstijden?

Dinsdag tot en met zondag, van 10.00 tot 17.00 uur. Gesloten op eerste kerstdag, nieuwjaarsdag en Koningsdag. Op maandagen is het nijntje museum gesloten, óók in schoolvakanties. Behalve paas- en pinkstermaandag, dan is het nijntje museum open.

Hoe werkt het ticket met aanvangstijden?

In de ticketshop selecteer je de dag van je keuze. De actuele beschikbaarheid per tijdstip zie je nadat je een dag hebt geselecteerd. Kies het moment dat jou het beste past. Het gekozen tijdsblok geldt als aanvangstijd. Momenteel kunnen er minder mensen in het museum, we verzoeken je daarom vriendelijk maximaal 1,5 uur te blijven.

Hoeveel tickets kan ik kopen?

Een huishouden mag maximaal 5 tickets boeken. Voor een niet-huishouden geldt een maximum van 4 tickets.

Kan ik mijn tickets verplaatsen naar een andere dag?

Dat kan als je in de ticketshop een account hebt gemaakt. Heb je gekozen voor ticket kopen zonder account, dan is het niet mogelijk tickets te ruilen voor een andere dag. In de laatste stap van het bestelproces kies je op welke manier je wilt betalen, met of zonder account.

We adviseren iedereen die een aantal dagen van te voren tickets koopt om een account te maken in de ticketshop. In deze tijd kan het nou eenmaal gebeuren dat je niet kan komen vanwege plotselinge gezondheidsklachten of quarantaine. Met een account log je eenvoudig in in de webshop en verplaats je je tickets naar een andere dag. We verzoeken je je tickets een dag van te voren te verplaatsen, zodat we een ander nog blij kunnen maken met de vrijgevallen tickets.
Voor het maken van een account is slechts een gebruikersnaam en een wachtwoord nodig. Mocht je problemen ervaren bij het maken van een account, neem dan contact op met de klantenservice.  

Kan ik mijn tickets annuleren en mijn geld terug krijgen?

Restitutie is helaas niet mogelijk, ook niet met een account.

Zijn er ook kaarten beschikbaar bij de kassa?

Nee, op dit moment worden de tickets alleen online verkocht. Naar de ticketshop.

Ik heb een museumkaart, moet ik reserveren?

Ja, vanwege de coronaregels moet iedereen online reserveren.  Vanwege bezoekersregistratie hebben Museumkaarthouders behalve hun museumkaart ook een toegangsbewijs nodig. Online reserveren is eenvoudig: ga naar de ticketshop, kies een dag en tijd, en selecteer een gratis ticket voor museumkaarthouders. Je ontvangt het ticket per e-mail.

Ik heb een BankGiro Loterij VIP-KAART, moet ik reserveren?

Ja, dat is momenteel verplicht. BankGiro Loterij VIP-KAARThouders hebben gratis toegang, maar vanwege bezoekersregistratie hebben BankGiro Loterij VIP-KAARThouders behalve hun kaart ook een toegangsbewijs nodig. Bestel het gratis in de ticketshop. U mag gratis een introducee meenemen. Uw introducee moet ook online reserveren. Een introducee heeft alleen toegang wanneer deze tegelijk met de BankGiro Loterij VIP-KAARThouder het museum bezoekt. 

Mijn kind heeft een vriendjespas, moet ik reserveren?

Ja, ook kinderen met een vriendjespas moeten momenteel online reserveren. Begeleidende ouders hebben ook een online ticket nodig. 

Ik heb een Utrecht Region Pass, moet ik reserveren?

Op dit moment is online reserveren voor iedereen verplicht. Online reserveren is eenvoudig: ga naar de ticketshop, kies een dag en tijd, en selecteer een € 0- ticket voor elke Utrecht Region Passhouder in je gezelschap. De passen wordt gescand, vergeet deze niet mee te nemen.

Ik heb mijn tickets niet ontvangen

Je tickets ontvang je per e-mail. Het kan soms enkele uren duren voordat je je tickets ontvangt. Geen e-mail ontvangen? Controleer svp eerst je spambox. Geen bijlage ontvangen? Neem contact op via info@nijntjemuseum.nl of bel 030-2362399 (di – zo, 10:00 – 14:00).

Wat zijn drukke dagen en wanneer is het rustig?

Vanwege de nieuwe maatregelen mogen er minder bezoekers naar het museum. Het is momenteel een stuk rustiger dan normaal.

Kan ik parkeren bij het nijntje museum?

Er is een klein aantal parkeerplaatsen op het Nicolaaskerkhof, tegenover het nijntje museum. We adviseren om gebruik te maken van een van de parkeergarages. De dichtstbijzijnde parkeergarages zijn Vaartsche Rijn en Springweg, beide circa tien minuten lopen. Hier vind je een actueel overzicht van mogelijke verkeershinder in Utrecht.

Welke bus gaat naar het nijntje museum?

Bus 2 stopt vrijwel voor de deur (halte: Centraal Museum).

Voor welke leeftijden is het nijntje museum geschikt?

Het nijntje museum is speciaal ontwikkeld voor kinderen van 2 tot en met 6 jaar.

Is het nijntje museum toegankelijk voor rolstoelen?

Zeker, het museum is rolstoelvriendelijk. Lees meer over voorzieningen voor mindervaliden.

Wanneer is de projectie op de gevel te zien?

Iedere winter is de projectie ‘hier woont nijntje’ voor circa drie maanden elke avond te zien. In de winter van 2020-21 is dat van 26 oktober 2020 tot en met 24 januari 2021. De animatie start wanneer het donker is (rond 17:15 uur) en wordt continu getoond tot 23.00 uur.

Hoe kom ik aan een nieuwe vriendjespas?

Per 1 oktober 2020 is het niet meer mogelijk een vriendjespas te verlengen of een nieuwe te kopen. Je bestaande pas blijft uiteraard geldig t/m de einddatum die er op staat.

Wat zijn de openingstijden van de winkel en het café?

Winkel en café deelt het nijntje museum met het Centraal Museum, aan de overkant. Het museumcafé is voorlopig gesloten. De winkel blijft gewoon open. Je kunt naar binnen zonder toegangsbewijs. De openingstijd van de winkel is gelijk aan die van het nijntje museum. Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is na afloop van de op jouw ticket vermelde tijd (opnieuw) naar het museum te gaan. Bezoek de winkel daarom beter voor of na je museumbezoek.

Ik heb een vraag over mijn aankoop in de museumwinkel

Als je een product in de museumwinkel hebt gekocht waar iets mis mee is, kun je contact opnemen met de winkel. De winkel is telefonisch bereikbaar op 030-2362349 (di – zo, 10:00 – 17:00).

Ik wil weten of een specifiek nijntje-product te koop is in de museumwinkel

De museumwinkel kan je vertellen welke producten beschikbaar zijn. De winkel is telefonisch bereikbaar op 030-2362349 (di – zo, 10:00 – 17:00).

Waarom zijn er geen traphekjes in het nijntje museum?

Thuis bieden traphekjes veiligheid. In een museum echter, waar veel volwassenen en kinderen tegelijkertijd van dezelfde trappen gebruik maken, is eerder sprake van schijnveiligheid: iemand kan per ongeluk een hekje open laten staan, met alle gevolgen van dien. We hebben ‘stopstrepen’ bij de trappen, kinderen herkennen die van kinderdagverblijven of school, en reageren daar goed op.

Mag mijn vriendin mee op een gezinskaart?

In normale omstandigheden wel, dan mag je gerust je vriendin meenemen, je opa, of je buurvrouw. Maar in deze coronatijd zijn gezinstickets alleen voor huishoudens. Een gezinskaart is geldig voor 2 volwassenen en maximaal 2 kinderen uit één huishouden. Ook een volwassene met twee kinderen in de leeftijd 2 – 6 jaar en één ouder kind mag een gezinsticket kopen. Of twee volwassenen, een kind ouder dan 6 en een kind tussen 2 en 6 jaar. Dat is goedkoper dan losse kaartjes.

Waar vind ik een plattegrond?

Klik op Plattegrond nijntje museum en er opent zich een aparte pagina met de plattegrond.

Mijn vraag staat er niet bij

Neem s.v.p. contact op via een van onze kanalen. Een overzicht staat op de contactpagina

ontdek jouw wereld
in het nijntje museum

plan je bezoek koop kaartjes

het laatste nieuws

tickets zijn alleen online te koop. bestel op tijd: vanwege de bezoekbeperking zijn tickets regelmatig uitverkocht.

in het nijntje museum is een mondkapje verplicht voor iedereen vanaf 13 jaar.

lees de huisregels

sluiten